Når du skal ta vårpussen er det lurt å ha en plan. Start med å lage en liste over hva du må gjør, hva du bør gjøre og hva du kan vente med til båten er sjøsatt.

  • Tekst og foto: Trond J. Hansen

    Vårpuss er sosialt og hyggelig, men byr også på utfordringer – både med tanke på å disponere tiden og med tanke på vær. De som har båten på land om vinteren har som regel god tid. Verre er det med dem som må ta båten på land for vårpuss, og har en uke eller kanskje bare noen dager til disposisjon. Prioriteringen av arbeidet er egentlig ganske enkel. Begynn nederst og jobb deg oppover. Det som er under vannlinjen er viktigst, det kan man jo ikke ta igjen senere. Neste prioritering er stell og polering av skroget. Det kan til nød tas når båten ligger på sjøen, men det er tungvint. Dekk, teak og overbygg er helt greit å ta når båten er på sjøen. Det samme gjelder service på motor og annet teknisk.

    Bli totalmedlem

Mange bruker fagfolk til å ta service på motoren og andre tekniske innretninger. På våren har serviceverkstedene det travelt, ofte med lange ventelister. Bestill service i god tid. Mye av servicearbeidet kan like gjerne gjøres i god tid før sesongen, for eksempel service på motor (oljeskift, skifte av filtre osv). Bruk gjerne tiden før sesongstart til å få unna en del av vårpussen. For eksempel service på dieselvarmer, impregnering av kalesje, pleie av tauverk osv. Kjøp inn det du trenger av båtpleiemidler og nødvendig verktøy på forhånd. Man kaster bort kostbar tid om man mangler noe og må dra for å handle.

FOTOGRAF: Trond J. Hansen

HØYTRYKKSSPYLING OG VASK

• Det er helt avgjørende at båten blir høytrykksspylt straks den kommer på land. Om grønske og slim får tid til å tørke, er det betydelig mer krevende å få det bort. Sørg også for å få bort eventuelt rur på skrog, propell og ror. Bruk saltsyre.

• Det er viktig å vaske skroget grundig før du begynner med polering. Bruk et kraftig vaskemiddel. Vi har svært god erfaring med norskproduserte Extreme Universal-cleaner. Den fungerer ekstra bra sammen med melaminsvamper, såkalte mirakelsvamper. Husholdningsvaskemidler som Ajax og Zalo fungerer også godt. Men disse må ikke brukes når båten er polert.

• Dersom du har tid, er det en fordel å vaske overbygg og dekk før du polerer skroget. Bruker du kraftvask siden, kan det ødelegge poleringen. Vi pleier å grovvaske dekk og overbygg, mens vi tar finvasken når båten er sjøsatt.

SJEKK SKROGET

• Sjekk skrog for skader i gelcoaten. Skrogskader under vannlinjen bør repareres før bunnsmøring og polering.

• Sjekk propell, drev, flaps, ror osv. for skader. Utfør generelt vårvedlikehold. Propellen(e) rengjøres og pusses med helt fint vannslipepapir. Bruk eventuelt midler for å hindre groe. • Sjekk at bunnventilene er i orden. Sjekk og rengjør givere for fart, ekkolodd osv.

• Husk å sjekke/bytte sinkanoder på ror, drev og så videre. Husk at du aldri skal ha bunnstoff på sinken.

BUNNSMØRING

• Finn et bunnstoff som passer ditt bruk. For de fleste vil et selvpolerende bunnstoff være velfungerende.

• Mange bruker for mye bunnstoff og bunnsmører for ofte. Det fører til at det blir et tykt lag med bunnstoff, som etter hvert begynner å flasse. Det pleier å holde å påføre bunnstoff hvert annet år. Bunnen spyles og rengjøres hvert år.

• Uansett om man skal bunnsmøre eller ikke, så bør man gå over hele bunnen med vannslipepapir. Bruk et slipeskaft til arbeidet for å få bunnen glattest mulig.

• Når du setter vannlinje, er det viktig å ikke teipe for korte stykker om gangen. Ikke stirr på det punktet du skal teipe, men et stykke fremover. Strekk teipen ut med den ene hånden og legg den forsiktig inntil skrogsiden med den andre.

• Når du skal bunnsmøre, bør du bruke en finhåret rulle av god kvalitet, gjerne både bred og smal rulle. Grov struktur i bunnstoffet er ikke pent og vil gi redusert fart. Arbeid systematisk og legg et jevnt lag under hele båten.

Tips: Vask rullen før du bruker den, så loer den mindre.

POLERING
De siste årene er det blitt veldig populært med Nano-midler, som trenger dypere inn i overflaten enn tradisjonelle midler. Disse stoffene er meget velfungerende og dessuten enkle å jobbe med. Bruk alltid hansker under arbeid med Nano-stoffer. Husk at du ikke skal vaske et polert skrog med sterke vaskemidler. Bruk en mild båtshampo.

• Om man bruker poleringsmaskin eller ikke, er opp til hver enkelt. Det går litt raskere med maskin, men det må gjøres riktig. Invester i en maskin av god kvalitet. Ved håndpolering, bruk rikelig med rene filler eller poleringsduker.

• Jobb systematisk på små områder om gangen. Det beste er om man er to om arbeidet. Da kan én legge på poleringsmidler, mens den andre går over med tørre poleringsduker. • Polering av overbygg og dekk kan godt vente til båten er sjøsatt.

MOTOR
Dersom du ikke har nødvendige fagkunnskaper, bør du la fagfolk sjekke motoren. Noe som ikke minst er viktig om du har opplevd motorproblemer (startvansker, fusking osv). Det er likevel mye du kan gjøre selv.

• Start med en visuell sjekk av motor og motorrom, se etter skader, lekkasjer eller andre ting som kan være galt. • Bytt olje og oljefilter. Eventuelt også olje på drev/gir. • Bytt drivstoffiltre og gjør ren eventuell vannutskiller.

• Sjekk drivstofftank og drivstoffsystem.

• Rengjør sjøvannsfilter og sjekk kjølevannsystemet (slangeklemmer, slanger osv).

• Sjekk impeller og bytt eventuelt denne. Husk at du alltid skal ha reserveimpeller i båten.

• Sjekk for lekkasjer av olje, drivstoff og kjølevann før start og etter at du har kjørt motoren en stund. Sjekk også oljenivå.

Tips på tampen

  • KJØP INN: Kjøp inn det du trenger av båtpleiemidler og nødvendig verktøy på forhånd. Er du usikker på hvor mye du trenger av bunnstoff og båtpleiemidler, så kjøp inn rikelig. Gjør en avtale om at du kan bytte inn det du ikke bruker.

  • PROPELLEN: Propellen(e) rengjøres og pusses med helt fint vannslipepapir. Dess glattere den blir, dess bedre. Bruk eventuelt midler for å hindre groe.

  • FULL RULLE: Når du skal bunnsmøre mot vannlinjen, er det lurt å bruke en smal, finhåret radiatorrulle.
    Bredere ruller kan brukes under, men vi synes vi har best kontroll med en smal rulle ved vannlinjen.

  • SJEKK/BYTT SINKANODER: Bruk sink av riktig kvalitet og bytt dersom du er det minste usikker. Husk at du aldri skal ha bunnstoff på sinken.

  • Når du setter vannlinje, er det viktig å ikke teipe for korte stykker om gangen. Ikke stirr på det punktet du skal teipe, men et stykke fremover. Strekk teipen ut med den ene hånden og legg den forsiktig inntil skrogsiden med den andre.

  • MIRAKELSVAMPER: Melaminsvamper, også kalt mirakelsvamper, er svært bra når man skal vaske båt. Husk at de aldri skal brukes tørre, da kan de matte overflaten.