Slik tar du service på din eldre påhengsmotor selv

Du kan spare penger ved å ta servicen selv på påhengsmotoren. Har du en eldre motor er det en enkel jobb for de fleste.

  • Høsten er tiden for motorservice på påhengeren. Men glemte du denne jobben i høst kan du ta den nå når sesongen nærmer seg og havet lokker.  Det meste kan du faktisk gjøre selv, så sant du har en eldre motor uten elektronikk. Selv nyere mindre påhengsmotorer kan du vinterklargjøre selv. Alternativet er å få et verksted til å gjøre samme jobben.

    Eldre påhengsmotorer, både store og små, skiller seg nemlig fra de nyere ved at de ikke er like avanserte, med egne serviceintervaller og mye elektronikk. Der de nyere maskinene legger begrensninger for hva du selv kan gjøre, er du friere til å gjøre mer vedlikehold selv på de eldre, og derfor også spare penger.

    Går du gjennom vår liste blir påhengsmotoren klar for ny sesong. Men først litt om utstyret du trenger:

Dette trenger du:

  • Tennplugger
  • Girolje
  • Spyleklokke
  • Nye sinkanoder (om de må skiftes)
  • Fuktdrivende spray (5-56 / WD-40 etc)
  • Hageslange for spyling
  • Mildt vaskemiddel
  • Boks/bøtte for spillolje
  • Smørefett/Grease
  • Pluggnøkkel
  • Fastnøkkel/pipenøkkel for propellmutter

Få hjelp på sjøen

Slik tar du servicen selv:

  • Ferskvannskjør motoren ved hjelp av spyleklokker, som du kobler på hageslange, i minimum 20 minutter. Disse klokkene får du fra en femtilapp på for eksempel Clas Ohlson og Biltema. Sjekk også at kontrollstrålen for kjølevannet har godt trykk. Spraystrået fra en fuktdrivende spray, som 5-56, eller lignende passer fint til å stake opp saltbelegg i kontrollstrålehullet. Dette er spesielt aktuelt om saltvann har stått i motoren siden oppstart. VED HØSTOPPLAG: Har du totaktsmotor, fjerner du motordekselet og sprayer konserveringsolje inn i forgasseren, til motoren avgir en tykk blågrå røyk. La motoren gå slik i noen sekunder før du slår av. Firetaktsmotorer og motorer med direkte bensininnsprøytning (EFI/DFI) skal konserveres med konserveringsolje som sprayes i plugghullene.

  • Ta av propellen
    Det er viktig å sjekke regelmessig at fiskesener eller tynt tauverk ikke har satt seg fast rundt propellakselen. Sener kan gnage seg inn på simringene og videre inn i girhuset. Sett en kloss eller en bordbit mellom propell og kavitasjonsplate for å unngå at propellen går rundt når du skrur løs mutteren. Tørk av gammelt fett og smør på nytt.

  • Skift girolje
    Dette er en forholdsvis enkel operasjon, som de aller fleste kan klare selv. Sett en bøtte eller isboks under motorstammen og skru ut den nederste skruen på stammen. Skru så ut den øverste skruen (nivåpluggen) for å frigjøre vakuumet slik at oljen renner fritt ut. Det kan være en svært billig forsikring å bytte pakningen på de to skruene. Hvis giroljen er grå eller lys brun (Baileys-farget), er det vann i den. Kontakt verksted. Når giroljen er tappet ut, er det på tide å fylle på ny. Har du en liten motor, klarer du å presse inn olje fra det nederste hullet bare ved hjelp av tuben. Har du en større påhenger, er det anbefalt å bruke en oljepumpe. Fyll på olje fra det nederste hullet til den kommer ut av det øverste skruehullet. Sett så i den øverste skruen, samtidig som du holder for det nederste hullet. Deretter skrur du den nederste skruen til så kjapt som mulig.

  • Sjekk brakett og styrekabel
    På braketten som forbinder motoren med båten er det x antall smørenipler. Klem inn nytt fett i disse niplene til det gamle er ute og det nye blir synlig i overgangen mellom brakett og undervannshus. Styrekabelen er viktig. Smører du opp denne på høsten, sitter den ikke fast når våren kommer, og du er klar for båtlivet. Fjern gammelt fett og skitt - bruk rustoppløser som CRC 6-66. Legg på nytt fett. Sving motoren så langt til siden at du får smurt mest mulig av styrewiren. Sitter kabelen fast, skal du ikke dra i rattet for å løsne den. Slå heller forsiktig i styrestaget med en hammer.

  • Sjekk motoren
    Ta av motordekselet og se til at ledningene sitter ordentlig der de skal. Skru ut tennplugger med en pluggnøkkel og se om disse er svarte. Skift eventuelt tennpluggene hvis du har opplevd feilslag eller disse er sotet. Sjekk bensinfilteret. Dette kan ha forskjellig plassering fra motor til motor. De fleste er gjennomsiktige, slik at du kan se om det er kommet skitt inn. Er det skitt her, må du også sjekke tanken. Ta ut filteret og få det rent. Tørk av gammelt fett på gir- og gasskoblinger og legg på nytt. Unngå å sette båten i gir når den ikke er i gang. Unngå særlig revers, da revers-låsen i verste fall går i stykker. Sjekk gummipakninger der kabler går inn i motoren. Spray over motorhodet med en fuktfjernende spray.

  • Sjekk sinkanoder
    Sinkanoder eller offeranoder er bimetaller som korroderer lettere enn metallet på motoren. Disse bør byttes om halvparten eller mer er tæret bort. Skift også disse på høsten. Hvis offeranodene ikke har tæring, er det ikke fordi det er gode anoder. Da tæres det sannsynligvis på et annet og mindre heldig sted. Sjekk spesielt power-trimmen, da den er svært kostbar hvis den skulle ødelegges av korrosjon.

  • Sjekk filter
    Sjekk vannutskillingsfilteret om du har fast tank. Dette finner du mellom bensintank og motor. Her finnes mange varianter.

  • Vask
    Vask motoren utvendig med lunkent såpevann.

Jeg ønsker å bli Totalmedlem for kr. 995,-

  •