Slik kan du unngå tau i propellen

Mange har opplevd å få tau i propellen med påfølgende stopp. Den som har kjent på følelsen vil gjøre mye for å unngå det igjen. Men hva kan du gjøre?

  • Av Ivar Langvik, matros i Sjøredningskorpset i Stavanger

    Det enkle rådet er å være på utkikk. Husk slepetauet til jolla, og ser du tau komme i retning propellen bør du raskt sette motoren i fri.

    Du bør huske å stramme inn jollas slepetau når du skal i havn, og kanskje vurdere å bytte til et flytetau.

    Å holde det ryddig på dekk er også et viktig og enkelt råd. De gamle fiskerne sa alltid at selv om det stod tett med blåser til fiskeredskap på dekk, skjedde det aldri at du fikk dem i propellen, hvis du gjorde det riktig. Et godt råd er å bruke synketau på teiner, så setter du bare en liten «dobbe» midt på tauet for å holde det klar av bunn. Ønsker du å bruke et flytetau kan du oppnå den samme effekten ved å sette på et søkke.

  • Hvordan få tauet av?

    I eldre dager, under garnfiske etter sild, hadde skøytene hengende en propellkniv med stang bak styrehuset. Med den kunne garn og tau kuttes vekk fra propellen.

    Du kan jo prøve deg på samme metode ved å surre en kniv til båtshaken med strips og gaffateip, men da må du kunne se propellen fra båten.

    Du kan også forsøke å reversere propellen (forsiktig) for å se om tauet løsner.

    Noen båter har en kontrolluke over propellen. Dette er svært praktisk, men du bør teste det før uhellet er ute.

    Mange av dagens hurtiggående båter og seilbåter har ofte propellen plassert under båten, noe som krever at man må dykke ned for å skjære tauet løs. Velger du å gå til det skritt må du tenke på følgende

    • For å få løs tau som har surret seg rundt en propell må du ha en skarp kniv, gjerne med en tauløkke, slik at du unngår å miste kniven i vannet. Du kan også bruke en baufil.
    • Du trenger en dykkermaske. I tillegg vil du fort ha behov for en våtdrakt med blybelte. Å få løs et tau som har kilt seg fast tar tid, og krefter.
    • Tenk alltid sikkerhet først. Vær alltid flere til stede og fest deg selv i tau. Husk også å ordne en lett måte å komme opp i båten igjen på.
    • Tren gjerne på dette. Øvelse gjør som kjent mester.

    Før du hopper i sjøen kan det også være lurt å undersøke om forsikringen dekker en dykker. Og er du totalmedlem i Redningsselskapet er du dekket. Redningsskøytene med ansatt mannskap har alltid en dykker om bord.

Redningsskøytene med fast bemanning har alltid dykker om bord som kan hjelpe deg.

  • Hva gjør du om du ikke får tauet av?

    Har du seilbåt kan du jo komme frem uten propell, men det krever at du greier å seile inn i havn.

    Har du drivanker bruker du det for å senke avdrift og redusere rulling. Ankeret kan også brukes hvis du driver mot land.

    Skulle uhellet være ute så vil mange oppleve at tid ofte er en kritisk faktor. Så ikke vent med å be om hjelp. En redningsskøyte kan bl.a. slepe deg i havn, der det er mye lettere å få fjernet tauet. Husk derfor å lagre nummeret 02016 til Redningsselskapets servicetelefon, samt å laste ned appen «RS SafeTRX» til din mobiltelefon for Android eller iPhone.

    Det er etter hvert god mobildekning langs kysten, men langt fra overalt. Det kan derfor være fornuftig å ha VHF-radio ombord, slik at du kan kalle opp nærmeste kystradiostasjon (kanal 16, tlf. 120) om uhellet skulle være ute. Ber du om hjelp over VHF-radioen vil du også bli hørt av båter rundt deg.

    Bli Totalmedlem i Redningsselskapet her