Slik får du solgt båten

Er det vanskelig å få solgt båten? Vi gjennomgår de viktigste punktene som kan forbedres på eldre bruktbåter for raskere salg og bedre pris.

Tekst og foto: Torsten Rasmussen 
oversatt og tilrettelagt av Jan Hanchen Michelsen/Batliv

Det er ingen hemmelighet at mange eldre båter er tungsolgte, i alle fall til den prisen selgeren gjerne mener båten er verdt. I gode gamle dager var båt en god investering, med stor sikkerhet for å få pengene tilbake når ny båt skulle anskaffes. Denne tiden er slutt. Prisene er lave. Ofte skal selgeren være fornøyd bare med å bli kvitt båten.

Eieren kan imidlertid gjøre en del selv for å hjelpe på salget. En godt vedlikeholdt båt er mye lettere å selge enn en båt preget av et liv uten omsorg og stell.

Se for eksempel denne snekka fra 1986 på Finn. Den ser ut som ny.

De fleste ting har dessuten godt av å bli brukt. Kjøperen vil ofte like at båten har vært brukt og vedlikeholdt hver sesong, og med jevnlig vedlikehold skal det ofte kun varmt vann, såpe og en ordentlig opprydning til.

Det kan du gjøre selv

Det er lettvint å legge båten ut for salg hos en båtmegler, men enten salget skjer privat eller gjennom megler bør båten være salgsklar. Båtmegler Stewart Twigg er i alle fall ikke i tvil: Båten må være «ship-shape» utvendig og innvendig om ikke salget skal ta en evighet. Først og fremst dreier dette seg om rydding, fjerning av personlige eiendeler og vask av overflater. Dessuten må at alt virke i båten, og den må være fri for skader.

Storrengjøring, bunnmaling, rene møbeltrekk og en rent, tørr kjøl er oppgaver båteieren kan gjøre på en helg, men også større reparasjoner er det verd å overveie. Ifølge Stewart Twigg kan dessuten nytt toalett og en oppfriskning av lakkerte eller malte overflater gjøre det endelige utslaget.

15 tips til finere bruktbåt

Å heve en båt til bra visningssstandard kan gjøres for en rimelig  sum penger. Investeringen i arbeidstid belønnes normalt med kortere salgstid. Har du tid og evner kan du gjøre jobben selv og spare utgiftene til et profesjonelt firma. Under er en liste over de grunnleggende oppgavene som må utføres samt noen mer avanserte punkter.

Dette må du tenke på om du skal kjøpe båt

  • RENGJØRING: Sørg for at båten er gullende ren. Det skal vaskes overalt, og vann og skitt skal fjernes fra kjølen. Gammelt bestikk og sorte gryter fjernes fra båten og alle skuffer og stuerom rengjøres grundig. Vask jordslåtte eller flekkete gardiner.

  • FJERN EIENDELER: Tannbørster, toalettsaker, bleier og alle andre personlige eiendeler fjernes. For potensielle nye båteiere er båten ny og de vil se for sin egen måte å innrede båten på. Gamle bøker skal fjernes men oppdaterte sjøkart hører til båten.

  • RYDD OPP I KABLENE: Løse ledninger og korroderte koblinger øker definitivt ikke båtens verdi. Ofte er kabler til ettermontert utstyr hverken skikkelig klamret eller satt inn i hovedstammen. Legg ledningene i kabelgater av plast. Dette gir et mye bedre inntrykk.

  • LUKTFRIE TOALETTSLANGER: Gamle toalettslanger er ofte kilden til guffen «båtlukt». Skift slangene og husk doble slangeklemmer på alle koblinger. Rustne skruer og rustflekker sladrer om et gammelt, muligens trøblete toalett. Løsningen er å bytte toalettet eller i det minste skifte skruer og rengjøre alt med oksalsyre for å få vekk flekker.

  • NY KOMFYR? Denne gamle komfyren var ikke innbydende og gassinstallasjonen tilfredsstilte ikke CE-kravene. Rust og sot kan fjernes, men det beste er å sette inn ny ovn. Gassinstallasjonen skal uansett være godkjent.

  • LITT LAKKARBEID: Man behøver ikke å lakkere hele salongen, det holder å fornye lakken der det har vært stort slitasje. Sjekk nøye rundt vinduene. Lekkasjer må tettes og lakken skal være intakt og uten mørke skjolder.

  • CE-MERKING: Hovedregelen er at båter som bygget og solgt etter 1. juni 1998 skal ha et CE-skilt naglet på et synlig sted i båten. Også det originale sertifikatet skal være med i båtens papirer. Båter uten CE-godkjennelse kan normalt ikke selges. Det finnes unntak for dette, men regelverket er komplekst. CE-godkjennelser kan utføres av en autorisert konsulent.

  • NYTT BUNNSTOFF: Nymalt bunn gir et godt inntrykk. Små blærer under vannlinjen kan være tegn på osmose (plastpest). De fleste småskader kan repareres, men det tar tid. Kostnadene ved en full osmosekur vil ikke bli dekket av tilsvarende høyere salgspris. Skriv da i salgsavtalen at det har vært reparasjoner, men at båten ikke er osmosefri, dette for å unngå reklamasjoner.

  • VELLUKTENDE TEKSTILER: Gamle, sure tekstiler mettet med salt og støv etter mange års flittig bruk kan bli som nye og få salongen til å se svært innbydende ut. Skift trekkene og vask skumgummien med velduftende vaskemiddel. Hvis trekkene ikke er utslitte, men bare møkkete kan putene vaskes med trekket på. Salongen vil virke mye friskere og lukte rent etterpå.

  • BUNNKRANENE: Sørg for at alle bunnkraner kan åpnes og lukkes. Mange eldre båter har gamle kraner og gjennomføringer. Bytt om det er tvil om tilstanden. Om båten har septiktank bør ventilen byttes til en moderne plastutgave.

  • DOKUMENTSAMLING: Mapper med alle båtens dokumenter gir et inntrykk av god orden. I dokumentmappen skal alle kvitteringer, fakturaer, tolldokumenter og sertifikater settes inn. Lag også en mappe med bruks- og monteringsanvisninger for alt utstyr og instrumenter. Motormappen med kvitteringer for servicer viser at også en eldre motor vil virke skikkelig.

  • FØRSTEINNTRYKK: Når båten ligger på vannet er rekkene det første som sees. Skjoldet metall eller medtatt treverk gir et dårlig førsteinntrykk. Prøv en liten runde puss, rens og overflatebehandling. Det er lett å renovere vaierrekker og denne jobben vil lønne seg. Krympeplast varmes da rundt den rengjorte vaieren i en vanlig stekeovn.

  • FULL EFFEKT: Sørg at batteriene er fullt oppladet slik at motor, kartplotter, VHF og alle lys garantert virker skikkelig. Nye batterier vil kjøperen sette pris på og vanlige blybatterier er ikke så dyre. Byttet krever ikke den store mekanikerutdannelsen, men det er lurt med hjelp når de tunge batteriene demonteres og nye settes inn.

  • RENGJØR MASKINROMMET: Bytte til ny motor lønner seg neppe, men en overhaling eller grundig service gjør båten mye mer attraktiv. Rengjøre motorrommet nøye. Husk at oljesøl er bannlyst.

  • PENERE DEKK: Det kan koste en formue å bytte et dårlig dekk. Er det kun er snakk om mindre områder som er merkbart medtatte, for eksempel deler av et lite dekk eller toppen av sittebenkene, kan det lønne seg å oppgradere før salg. Ekte teakfiner leveres på kryssfinerplater og prisene er ikke astronomiske.

Saken er levert av