Reparasjon av gummibåt

Gummibåten er kjekk å ha når vi ligger på svai, eller når ungene skal utpå en tur. Den er en ekstra trygghet om noe skulle skje, men en plage å ha på slep eller plassere om bord. Den krever mer enn luft, den vil også ha kjærlighet og omsorg

Padden har punga

Vi kaller vår lille gummibåt for Padden, men nå er Padden punga – slapp som en 17. mai-ballong 18. mai. Selv om en gummibåt tåler forbausende mye, er det mye som kan lage hull. Det kan være rur på steiner, skarpe kanter på bryggen, ting som stikker ut fra båten og så videre. Mulighetene er mange, det er bare om å gjøre å være forberedt – ha nødvendige reparasjons-remedier for hånden. Heldigvis er alle gummibåter bygget opp med flere kammer, bortsett fra de billige badebåtene, slik at man ikke går ned om man punkterer. Vårt gummibåt-hull er lite, men det må lappes. Vi tar det steg for steg.

Tekst og foto: Trond J. Hansen

  • Du trenger lapp, lim og avfettingsmiddel – Aceton eller tilsvarende. I tillegg kan du trenge en saks. Til de fleste gummibåter følger det med reperasjonsett med lappe-utstyr (og ventil-verktøy). Dersom båten er i flere fargenyanser, så er det med lapper i matchende farger. Sørg for å ha reparasjonssett for hånden.

    NB: Selv om tuben er tett, har limet en tendens til å bli hard og ubrukelig med årene. Sjekk om limtuben er hard, og kjøp eventuelt inn nytt lim.

  • Lokaliser skaden. Det kan være vanskelig om det er et lite hull. Da kan du gå over med såpevann og se hvor det bobler. Bruk Zalo eller lignende for å lage såpevann.

  • Det er litt delte meninger om det er påkrevd, men vi pleier å rubbe skadeområdet forsiktig med helt fint smergelpapir (før rengjøring) for bedre heft.

  • Skadeområdet rengjøres grundig med Aceton eller annet avfettingsmiddel (rødsprit). Avfett også lappen.

    Tips: Sørg for å ta luften ut av skadet kammer så mye at du kan legge skadestedet mot underlag under lappeprosessen.

  • Lappen må være en god del større enn hullet. Vanligvis må du klippe et stykke av duken som følger med i reparasjonssettet. Klipper du hjørnene slik at de blir avrundet er det mindre fare for at lappen siden løsner, og det ser penere ut.

  • Ulikt lim kan ha litt forskjellig bruksanvisning. For best resultat fungerer det vanligvis veldig bra å smøre lim i tynne, jevne strøk både på gummibåten og på lappen. Sørg for at det kommer lim helt ut i hjørnene på lappen. Gjør gjerne dette i tre omganger. Limet skal være nesten helt tørt mellom hvert strøk. Det kan variere litt etter lufttemperatur, men rundt 5 minutter pleier å være bra. Etter siste strøk skal limet være så tørt at det nesten ikke kleber. Det kan ta 10-15 minutter, varierer etter limtype og lufttemperatur.

  • Når du så setter lappen på plass, er det om å gjøre å treffe på første forsøk. Limet fester umiddelbart.

    Tips: Vi pleier å stiple området hvor lappen skal stå med tusjpenn. Da er det lettere å smøre på lim på passe stort område og det er lettere å treffe når lappen skal på plass. Tusjmerkene fjernes etterpå med Aceton eller rødsprit.

  • Når lappen er på plass, så må du presse den hardt mot underlaget. Bruk først fingrene, deretter ruller man over lappen med noe hardt. Det kan være et rørbit, en flaske, en sprayboks eller det man har for hånden. Vi brukte en Statoil-kopp.

    Tips: Legg gjerne noe tungt oppå skadeområdet for å holde presset på lappen til limet er herdet.

  • La limet herde ordentlig før jollen tas i bruk. Helst bør du vente et døgn. Blås opp gummibåten og sjekk at det ikke er lekkasje.