Dette nærmest uforståelige nummeret på akterspeilet kan faktisk si en hel del om båten det står på.
Båter satt på markedet i EØS-området for første gang etter 16.juni 1998 skal være CE-merket, med mindre de er unntatt dette i Fritidsbåtforskriften. En forutsetning for CE-merking er at båten har en WIN-kode (skrognummer) preget i skroget. WIN-koden skal stå under fenderlisten på akterspeilet på styrbord (høyre) side. Benevnelsen WIN erstatter det som tidligere het CIN- og HIN-kode.

NO- | Landskode |
ABC | Produsentkode |
A | Type/variant |
0001 | Serienummer |
C | Produksjonsmåned (‘C’ for mars) |
6 | Produksjonsår (6 =2016) Siste siffer i produksjonsåret |
17 | Årsmodell (17=2017) |

La oss se på dette skiltet fra en Elias-båt. Landskoden NO indikerer at dette er en norskprodusert båt. De tre neste bokstavene sier hvem som er produsenten. I dette tilfellet står HYD for Hydrolift. EL er neste bokstavene i WIN-koden. Disse indikerer at dette er en EL-ias-båt. 013 er serienummeret. Produksjonsmåneden markeres med bokstaven F, som sier at denne er produsert i juni. A=Januar, B=Februar, C=Mars osv..
Produksjonsåret er her 4, som indikerer at denne er laget i 2014. Dette tallet henger sammen med det siste, som viser årsmodellen. Altså er dette en 2014-modell produsert i 2014. Enkelte båter (og biler) kan være produsert i ett år, men likevel være neste års modell.
NO- | Landskode NO- for Norge |
HYD | Produsent = Hydrolift |
EL | Elias |
013 | Bygg nr 13 |
F | Produksjonsmåned (‘F’ for juni) |
4 | Produksjonsår (4 =2014) |
14 | Årsmodell (14=2014) |

Står båten din i Småbåtregisteret?
En registrert båt gjør det mulig å identifisere eieren raskt. Mange søk- og redningsaksjoner kunne vært avblåst tidligere om nødetatene fort fant frem til eieren.
Lignende artikler
Ikke ta med brunost på havet!
Feil pålegg på nistematen gir dårlig fangst og plystring om bord er strengt forbudt, fordi det fører til vind. Mytene knyttet til mulighetene for fangst på havet er mange – og rare.
Sjøvett i koronatider
Når du skal nyte båtlivet under korona-epidemien, må det gjøres etter spesielle sjøvettregler. Les våre råd her. God båttur!
Tips om tau
De fleste båtfolk har et forhold til tau. Vi gir det omsorg og stell, behandler det med kjærlighet og respekt. For vi må kunne stole på det, stole på at det ikke blir brudd eller knute på tråden. Vi må være trygge på at det holder, selv når forholdene er stormfulle.
Fortøy for storm
Fortøy for storm, heter det. Men hvordan gjør man det? Her er våre tips