Velger du å bli på fjorden, selv om termometeret lyser blått og frostrøyken ligger tett rundt båten? Her kommer noen gode råd om hvordan båtlivet kan leves på tross av at sommeren er langt unna i begge retninger.

  • Ingenting kan måle seg med hildringstimen en tidlig aprilmorgen, eller lilla solnedganger over høstblått hav i oktober. Roen du egentlig søkte da båten ble innkjøpt er her og nå. Lukten av sjø river sterkere i nesa. Du traver alene på bryggene. Havet er fritt for sommersummende skjærgårdsbøller, stillheten har senket seg over båtlivets gleder – nesten, i hvert fall…
    Flere båteiere ser nå mulighetene til å forlenge båtsesongen med bedre planlegging og utstyr om bord. Stadig nye ting og tang kommer som gjør det komfortabelt å leve, selv om termometeret nærmer seg de blå, og frostrøyken står som en kuldegysning ut av kjeften en tidlig motlysmorgen.
    Høsten og våren er årstider som preges av store temperatursvingninger her hjemme.

     

Mange veier til en vintervarm båt

  • OLJEVARMERE (luktfri parafin) kan benyttes i rom der du har god lufting. Billigere modeller til bruk i hus og hytter kan brukes, men egner seg kun når båten ligger stille. Fra 2000 kroner og oppover.

  • KATALYTOVNER OG INFRAVARME PÅ GASS: Disse er mest vanlig til hytteoppvarming, men kan være en økonomisk måte å varme opp båten på, så lenge du ligger rolig. Katalytovnene brenner med kun en liten pilotflamme og avgir konstant varme på 2900 Watt. Den blir aldri så overflatevarm at du brenner deg på den, og selges derfor som «den barne- og dyresikre ovnen». Mange har jo ofte begge med seg i en trang båt. OBS! God gjennomlufting er viktig.

  • EKSTRA GASSFLASKE Bruker du gass til oppvarming og matlaging, er det naturlig at det går med mye mer i den kalde sesongen. Det er kjedelig å gå tom midtveis. Husk at gassflasker skal oppbevares i egne rom, eller «containere» som kan kjøpes for cirka 500 kroner i båtutstyrsforretningene. OBS! Gass på vidvanke er farlig, og det er viktig at man tar sine forholdsregler om bord. Det finnes detektorer å få kjøpt. Like viktig er det at du sjekker ventiler og sammenkoblinger ofte. Gass er tyngre enn luft og vil ved lekkasje samle seg langs kjølen i båten. Der blir den vanskelig å oppdage – og det kan få katastrofale følger.

  • RØDSPRITBRENNER: Alternativ til gass og olje kan være å sette på rødspritbrennerne i pentryet for å varme opp cockpiten. Gode gamle Heat Pal gjør også nytten som varmekilde. For en tusenlapp skaffer du deg da både en varmekilde og et kokeapparat. Denne anbefales, fordi den er utstyrt med egen beskyttelseshette over selve brennerelementet. Bruker du spesialspriten Fin Fyr, brenner den renere enn med vanlig rødsprit. OBS! Åpen varme forbruker mye luft, så det er veldig viktig at du har tilgang på god gjennomlufting.

  • DIESEL-/LAMPEOLJEVARMERE MED VARMLUFT: Dette er den mest vanlige, og for så vidt en komfortabel måte å holde varmen på om bord. For flere av denne typen varmere kan støy være et problem. Det finnes varmere som kan plasseres i lukkede rom, langt fra kabinen, fordi de fungerer ut fra støvsugerprinsippet (Mikuni). Det vil si at de henter «frisk» luft utenfra i den ene enden og blåser varmt ut i den andre. Priser fra 5600 kroner.

  • MOBILE
    GASSOVER: kan flyttes fra innerom til uterom. Må alltid overvåkes, og stå på et underlag som tåler sterk strålevarme. Pris fra 600 kroner og oppover. Gass brenner tørt.

Det er mange måter å isolere på.

Isolering og lufting

  • ISOLERING: Båter er ofte dårlig isolert. Dette gjør at innvendige skrogsider fungerer som magneter på kondens. Mange opplever derfor å bli skikkelig våte når de kommer i kontakt med skrogsidene om natten. Dette kan man enkelt løse ved å kjøpe fleksibel isolering i polyetylenplast. Den kommer på rull og kan lett formes og tilpasses alle mulige skrogformer. Isoleringen limes direkte til skrogsidene og vil dempe sjøstøy og gi deg en tør båt innvendig. Koster cirka 90 kroner kvadratmeteren.

  • LUFTING UNDER MADRASSER: Det er mulig å kjøpe spilebunner (tyske Calypso) som løfter madrassen cirka 5 cm. Dette kan du selv tilpasse sengemålet i din båt, men det er dyrt og tar en del plass. En mye billigere og enklere løsning er Air Cell Pro – et vevet plastmateriale som bygger cirka 2 cm, og som sender fuktig luft ut og tørr og varm luft inn under madrassen etter hvert som du beveger deg. Dette underlaget koster i overkant av 700 kroner for en «matte» på 137x210 cm, og det kan skjæres eller klippes til uten annet verktøy enn en saks. Er du nevenyttig, er det selvfølgelig mulig å lage din egen spilebunn.

  • SENGETØY som tåler fukt bedre enn vanlige sommerdyner er å få kjøpt, av materialer som puster bedre og ikke slipper fukten inn i selve kjernematerialet. Utenom sommersesongen kan det være en fordel å bruke soveposer. Holofilfyllet (hullfiber) isolerer selv om det blir fuktig, det gjør ikke dun. Yttertrekket på soveposene er laget i vannavisende og hurtigtørkende materialer, og vil derfor tørke mye lettere enn bomullsdyner. Et annet godt råd er selvfølgelig å ta madrasser og dyner med hjem mellom hver gang båten brukes.

  • GOD KALESJE: Det er viktig med god lufting i båter, men gamle kalesjer har en egen evne til å slippe ut ukontrollerte mengder med luft. På samme måte vil en slitt kalesje gjøre gjennomtrekken umulig å styre ved en eventuell oppvarming. Gamle kalesjer har også lett for å trekke til seg fuktighet veldig raskt, og vil derfor bli en kilde for frost og mugg.

  • KLÆR: Ull innerst og yttertøy som transporterer fuktighet ut er det beste du kan kle deg med om bord i en båt i den kalde årstiden. Kanskje ikke verdens mest sexy kosedress, men ull er det eneste stoffet som holder deg varm, selv om du skulle bli våt av svette eller vann fra sjøen. Ytterplagg i syntetmaterialet Gore-Tex er blitt mye bedre med årene. De beste har stor transportevne og tar svette og fuktighet innenfra og ut, samtidig som de tåler uvær. Spør forhandleren om hva du kan forvente av Gore-Tex plaggene. Her kan det være bra å legge ned noen ekstra kroner.

  • GOD LUFTING OM NATTEN: Det er mange som tror at det blir varmere om man lukker seg helt inne i båten. Det er feil. Nesten all type varme forbruker luft, og derfor er det viktig at du er effektiv med oppvarmingen. Lufting gir sirkulasjon av lufta, og man vil oppdage at det går raskere å varme opp der det er tilgang på kontrollert lufting. Abvildet modell er fra Watski.

  • VIFTEVENTILERING: For å slippe å bruke kalesjen som lufteluke, finnes det mange små ventilatorer på markedet som går på kombinasjonen av batterier om natten og solceller på dagtid. Disse kan gi en kontrollert utlufting i båten.

  • VANNTANK: Sjekk om vanntanken din tåler kulde. Pass på vanntanken din om bord. Eventuelt kan du ta med noen ekstra kanner med vann. Sjekk vannfiltrene før du legger ut på tur.

En god og varm genser gjør susen. Kjøp den i vår nettbutikk.