Skøyteklassene

Våre 50 redningsskøyter er fordelt på 9 fartøyklasser. Trykk på skøytenavnet for å se tekniske spesifikasjoner og antall oppdrag så langt i år.

Våre skøyteklasser

Staff-klassen

Første bygg i Staff-klassen ble sjøsatt i 2016, med navnet RS «Einar Staff SR». Dette er hurtiggående redningsskøyter med en toppfart på over 40 knop, beregnet på de frivillige korpsene. Skøyteklassen er delvis åpen, noe som gjør at man er avhengig av å bruke øreklokker med kommunikasjonsutstyr om bord. Skøytene bygges hos Hydrolift i Fredrikstad.

Ulstein-klassen
Vi kaller Ulstein-klassen for «det komplette redningsverktøy». Den har både slepekraft (12 tonn bollard pull), fart (38 knop) og stor rekkevidde, samt det nyeste innen teknisk redningsutstyr og navigasjon. RS «Idar Ulstein» fra 2015 er første skøyte i denne klassen.

Bergesen-klassen
Dette er en lett, rask fartøyklasse som lager små hekkbølger. Hastighet er nesten 40 knop. I denne klassen finner vi redningsskøytene «Bergesen d.y. »,«UNI Kragerø», «Sjømann», «Elias», «Bill», «Eivind Eckbo», «Bendt R. Rasmussen» og «DNV II»

Petter C.G.Sundt-klassen
Motor og vannjet sørger for at redningsskøyta oppnår en toppfart på rundt 40 knop. Den har en dypgang i underkant av en meter.  Det gjør at den kommer lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse. Skøyteklassen Petter C.G.Sundt har vakt oppsikt i internasjonale redningsmiljøer med en enestående kombinasjon av fart, sjøegenskaper og effektivitet.
Redningsskøytene «Inge Steensland», «Stormbull», «Horn Flyer», «Sundt Flyer» og «Horn Rescue».

Fosen-klassen
Dette er en havgående redningsskøyteklasse med stor slepekraft (over 20 tonn kraft på kroken). Disse kan holde store lasteskip unna fjæresteinene. Redningsskøytene«Odin», «Kristian Gerhard Jebsen», «Halfdan Grieg», «Gjert Wilhelmsen», «Harald V» og «Det Norske Veritas» hører til denne klassen.

Simrad-klassen
Disse redningsskøytene driftes av frivillig mannskap. Når de har vakt, rykker de ut i løpet av et kvarter. Redningsskøytene har lavere fribord og er den minste av redningsskøytene.
Redningsskøytene «Vekteren», «UNI Helgeland», «Mærsk», «Bjarne Kyrkjebø», «Uni Oslofjord», «Kaptein Egil J. Nygård», «Uni», «Utvær», «Kjøpstad», «Gideon», «Ryfylke», «Hvaler», «Simrad Buholmen», «Simrad Færder» og «Sundt»

Von Koss-klassen
Dette er de største redningsskøytene i Redningsselskapet som er meget gode ute på havet. Med en lengde på 23 meter er de blant de største skøytene i Redningsselskapets flåte. «Peter Henry von Koss» og «Reidar von Koss» er de to gjenværende i denne klassen etter at «Ulabrand III» ble solgt. Disse er stasjonert ved tøffe havstrekninger da de tåler mye sjø.

Emmy Dyvi-klassen
Det beste med disse redningsskøytene i følge skipsfører på «Erik Bye» at det er god plass, de har lettbåt i hekken, messa er på dekk (noe som gir redningsmannskapene godt utsyn), tre styreposisjoner fra styrhuset, god utsikt fra styrhuset ved søk og manøvrering. «Emmy Dyvi», «Erik Bye» og «Bergen Kreds»

Skomvær-klassen
I denne klassen er redningsskøytene «Knut Hoem», «Kaptein Skaugen», «Oscar Tybring IV», «Dagfinn Paust», «Ægir» og «Skomvær III». «Skomvær III» var den første av en ny generasjon rendingsskøyter som ble bygget i sandwich. Den kom i 1986.

Adeler-klassen
Disse redningsskøytene ble kalt Norboat-klassen før de ble forlenget i 1995-96. De har også fått nye motorer. De har ikke hurtigbåtsertifikat og motorene er justert ned slik at farten ikke overstiger 24,9 knop. «Skuld», «Ruth Opsahl» og «Askerbæringen»