Miniportrett – Alfred Finstad Aastrøm

27 juni 2016 −

Skipsfører Alfred Finstad Aastrøm (41) fra Steinkjær glemmer aldri den dagen da han var med på å redde den pensjonerte skipperen Charles Klinge fra den sikre død ute på Freifjorden.

Hva er et av dine beste minner fra tiden i Redningsselskapet så langt?
Har stort sett bare gode minner fra mine 14 år i Redningsselskapet, men møtene med personer og familie til folk du med hånda på hjerte kan si du har berget livet til, er vel det som har gjort mest inntrykk.

Hva er det mest dramatiske du har vært med på?
Det er spesielt to hendelser som har brent seg fast for min del. Den første er tilbake i 2002 der vi berget tidligere redningsskøyteskipper Charles Klinge fra den sikre død ute på Freifjorden. Han hadde kantret med sin åpne båt og klamret seg til baugen i flere timer før vi fant han. Da han kom på sykehuset hadde han en kroppstemperatur på beskjedne 29 grader. Jeg var da en forholdsvis fersk styrmann i Redningsselskapet og jobbet om bord på RS «Erik Bye».

Den andre hendelsen er fra sommeren 2013 nord-vest for Marstein Fyr i Hordaland. Flere seilbåter hadde blitt overrasket av et polar-lavtrykk som kom inn fra havet. Som skipper om bord på RS «Kristian Gerhard Jebsen» måtte vi velge hvem vi skulle hjelpe og ikke hjelpe. Etter samtale med skipperne på de tre seilbåtene, samt kartlegging av skadeomfanget om bord på disse, besluttet vi å gå til den hardest rammede seilbåten. Dette var en 45 fots aluminiums båt med to personer om bord, som hadde mistet roret.

Det var sterk storm i området, med bølger på 7-8 meter. Losbåten hadde tidligere forsøkt å sette sleper på båten, med det utfall at begge pullerter var slitt av. Etter rådføring mellom oss og båteier sender vi over en ny sleper til havaristen, med en sjakkel som han kunne sjakle inn i ankerklysset sitt. På den måten fikk vi kontroll på havaristen bare 0,5 nautiske mil fra skjærene og ble med stormen nordover til Fedje, før vi kunne ta han inn i smulere farvann. De to andre seilbåtene klarte seg selv da de ikke hadde skade på utstyret sitt. Den ene kom seg i le ved Fedje mens den andre båten ble forlatt ved Stadt og mannskapet plukket opp av 330 Skvadronen. Båten ble to dager senere hentet av RS «Erik Bye» 170 nautiske mil vest for Kristiansund.

Kan du dele et godt tips relatert til sjø- og båtliv?
Lær deg båten og farvannet du skal ut i før du kaster loss. Utrolig mange aksjoner kunne vært unngått om kunnskapen til eget fartøy og farvann hadde vært bedre.

Hvor ser du deg selv om 10 år?
Sitter vel som «7 far i huset» om bord på ei redningsskøyte en eller annen plass i Norge.

Hva bruker du helst fritiden til?
Som selvutnevnt «båtidiot» bruker jeg ekstremt mye tid på sjøen, også på fritiden. Har de siste fire årene engasjert meg mye i maritim utdanning i Trøndelag, som skipper på skolebåten de har hatt i Trondheim. Er også en utrolig musikkinteressert «Rocker», som forsøker å få med seg en del konserter og festivaler i løpet av året. Ellers så går fritiden som er igjen til hytteliv på mitt lille paradis «Camp Strindheim» oppe på Snåsavatnet. «Lediggang er rota til alt ondt» så det er viktig å fylle dagene 😉