Høsten er her. Det betyr lansering av nye båtmodeller. Vi har tatt en titt på noen av dem.
Barske norske styrhusbåter

Syv meter
Den mest høyreiste av de tre norske styrhusbåtene er Skarsvaag 23. Denne nyskapningen skal appellere så vel til privatpersoner som til ansatte i havbruks- eller turistnæringen.
Båten er bygget i fem mm sjøvannsbestandig aluminium og skal derfor kunne tåle en støyt. Styrhuset har enkel og funksjonell innredning med to stoler i fartsretningen. 150 hestekrefter på hekken skal gi et fartspotensiale på 30 knop.
Lengde: 6,99 meter
Bredde: 2,30 meter
Vekt: 1 500 kilo
Motor: 150 hk
Pris: 702 495 kroner
skarsvagboats.no

Åtte meter
X-27 SUV fra Hydrolift er en helt ny pilothouse-båt med røft utseende som skal kunne brukes hele året. X-27 er bygget på X-26-modellen og deler også ett og annet DNA med våre redningsskøyter i Staff-klassen. I styrhussalongen er det sitteplass til fem personer, samt et bord og en liten bysse. Ikke uventet blir heller ikke denne Hydrolift-en noen sinke på fjorden. Marsjfarten med en 300-hesters motor er beregnet til 35 knop, mens toppfarten skal ligge på i overkant av 50 knop. Det største og dyreste motoralternativet er 2×250 hk Mercury. Med totalt 500 hk skal båten klare 60 knop.
Lengde: 8,11 meter
Bredde: 2,45 meter
Vekt: Ca 2 000 kilo
Motor: 250 – 500 hk
Pris: Fra 1 382 000 kroner
hydrolift.com

Ni meter
Nordkapp er snart klare for å lansere sin helt nye 905 Coupé. Nordkapp er et norsk premium-merke som produseres på egen fabrikk i Polen. Båten blir en snau meter lengre enn Hydrolift X-27 SUV, men må vel likevel regnes som en konkurrent. Foreløpig har ikke Nordkapp lettet noe særlig på sløret angående nyheten, men skissene viser at dette blir en robust styrhusbåt med sosialt akterdekk og romslig salong. I tillegg lover Nordkapp at båten vil få separat toalettrom, takluke, skyvedør og mulighet for to påhengere. Det er Espen Thorup som har tegnet den nye Nordkapp Coupé.
Lengde: 9,05 meter
Bredde: 2,97 meter
Vekt: Ca 2 572 kilo
Motor: Ikke klart
Pris: Ikke klar
nordkapp-boats.no

Ny og annerledes
IRON er et svensk båtmerke som ble lansert så seint som i januar i år. Nå har Frydenbø blitt norsk importør av det som skal være en krysning mellom en RIB og en tradisjonell glassfiberbåt. IRON 767 er den første av tre modeller fra svenskene. Denne skal være god for 50 knops fart med største motor. Skroget er tegnet av Mannerfelt Design team, en gjeng som ikke er helt ukjente innen motorsport og raske båter. 23 graders V-bunn tyder på at fart og sjøegenskaper står i fokus. Båten har plass til åtte personer og byr ellers på en bred vindskjerm og tøft design. Innredningen kan i stor grad tilpasses kundens ønske.
Lengde: 7,70 meter
Bredde: 2,44 meter
Vekt: 1 200 kilo
Motor: 200–300 hk
Pris: 663 700 kroner
frydenbo-marine.com

Finfin skjærgårdsjeep
XW 57 SC er en ny skjærgårdsjeep fra Micore i Lidköping i Sverige. Båten har fått en bred vindskjerm på styrbord side (derav SC i navnet – side console), samt to skikkelige kjørestoler i le for fartsvinden. Både forut og akter er det rikelig med sitteplasser og låsbare stuverom. Jeepen er rigget for motorer fra 60 til 150 hk og skal kunne oppnå en toppfart på 37 knop med 100 hk Honda. Lengst forut har XW 57 fått tøffe integrerte lyskastere som kan være praktisk når du skal inn til svaberget i skumringen.
Lengde: 5,70 meter
Bredde: 2,20 meter
Vekt: 620 kilo
Motor: 60–150 hk
Pris: 289 000 kroner m/100 hk Honda
kellox.no

Solbåt fra Zodiac
Franske Zodiac er et velkjent RIB-merke i norske havner. Nå utvides modellutvalget ytterligere med lanseringen av Medline 7.5. Dette er en litt «finere» RIB med komfort for utflukter og sosiale stunder i uthavn. Bak førerstolen har franskmennene laget en salong for seks–syv personer. Førerstolen kan vippes opp. Under denne finnes vask og gassbluss. Men andre ord er det fullt mulig å tilberede et lite varmt måltid om bord. Lengst forut finner vi en stor solseng. Båten kan leveres i en rekke farger.
Lengde: 7,34 meter
Bredde: 2,44 meter
Vekt: 1 150 kilo
Motor: 200–300 hk
Pris: 739 000 kroner med 250 hk
frydenbo-marine.com

Italiensk design
Pardo 43 ble i høst vist frem for første gang i Norge. Det er Giramar som nå har startet import av den italienske designbåten. Med sin rette baug er den ikke helt ulik Wally-båtene som først be kjent for denne skrogformen. Pardo 43 er, som navnet tilsier 43 fot. Med 435 hester og
IPS-drev fra Volvo Penta får båten en toppfart på 36 knop og en prislapp på over seks millioner kroner. Under dekk finnes køyeplass til fire personer. Båten har en stor konsoll med bimini-topp midtskips og inneholder også en sittegruppe og en stor solseng.
Lengde: 14,00 meter
Bredde: 4,30 meter
Vekt: 9 900 kilo
Motor: 435 hk
Pris: 6 298 000 kroner
giramar.com

Seiler med stil
Beneteau Oceanis 51.1 tar sikte på å være både elegant, familievennlig og rask. Cockpiten er komfortabel med store solsenger og gode sitteplasser. Under dekk er det veldig romslig, med bysse og to salonger. Båten kan leveres med tre eller fire lugarer. I firelugarsversjon er det køyeplass til syv personer. Standard storseilareal er 53 m2. Båten er utstyrt med 80-hesters motor fra Yanmar.
Lengde: 16,78 meter
Bredde: 4,96 meter
Vekt: 13 930 kilo
Motor: 80 hk
Pris: 4 830 000 kroner
giramar.com

Eksklusiv svenske
Båtbladet Yachts lesere har i 20 år på rad kåret Hallberg-Rassy som sin drømmebåt. Hallberg-Rassy 57 er et tilskudd fra den anerkjente båtprodusenten i Ellös. Innen seilbåt er Hallberg-Rassy kjent som noe av det ypperste hva gjelder byggekvalitet. Det gjenspeiles også i prisen, som er på rundt 18 millioner kroner for denne 57-foteren. Båten har tre lugarer og bysse under dekk, samt en L-salong på styrbord side. På babord side finnes to skikkelige godstoler, og oppholdsrommet under dekk er svært hjemmekoselig og lunt med tepper på dørken og utstrakt bruk av hvitt treverk.
Lengde: 17,44 meter
Bredde: 5,11 meter
Vekt: 28 000 kilo
Motor: 175 hk
Pris: Ca 18 000 000 kroner
hallberg-rassy.se

Drømmebåt for smeigedager
Når sola skinner og vinden knapt merkes, er det smeigedag på Sørlandet. Da er alt man kan ønske seg en åpen italiensk RIB med skikkelig solseng. Nye Capelli Tempest 1000 Open er god for 50 knop med sine 600 hestekrefter fordelt på to motorer. Strengt tatt er ikke 1000 Open en helt ny båt, men en videreutvikling av en tidligere utgave. Nå har båten fått ny styrekonsoll, større sittegruppe og nye designelementer og farger. Toalett, kjøleskap og dusj er standardutstyr på 33-foteren.
Lengde: 10,00 meter
Bredde: 3,32 meter
Vekt: 2 300 kilo
Motor: 500–600 hk
Pris: 1 568 000 kroner
erling-sande.no

El-snekke
GreenWaves 601 glir lydløst gjennom vannet i syv knop. Denne nyheten er utstyrt med motor som yter 7,5 kW (ti hk). Med den medfølgene batteripakka på ti kWh skal du dermed ha nok strøm til å komme deg gjennom en dag på sjøen. Kanskje er dette begynnelsen på fremtidens båtliv? Med plass til åtte personer og en stor sittegruppe, blir dette en sosial og miljøvennlig båt som neppe vil plage andre med hverken støy eller hekkbølger.
Lengde: 6,01 meter
Bredde: 2,40 meter
Vekt: 900 kilo
Motor: 10 hk
Pris: 369 900 kroner
greenwaves.no

Rask RIB
Ukrainske Brig har blitt et stort merke innen RIB-segmentet de senere årene.
Nyheten Brig Eagle 670 er godkjent for 14 personer og byr på komfort og gode seter. Med 225-hesters motor er farkosten god for 55 knop. Det vanligste motoralternativet i Norge vil trolig være Yamaha F200.
Lengde: 6,70 meter
Bredde: 2,55 meter
Vekt: Ca 790 kg
Motor: 150–225 hk
Pris: 570 000 kroner
brignorge.no

Nyutviklet daycruiser
OceanMaster 635 DC en helt ny daycruiser spesielt tilpasset det nordiske markedet. Siden Fritid-senteret startet prosjekt OceanMaster har det gradvis blitt tatt meget gode grep for å utvikle funksjonelle og gode båter tilpasset vårt klima og bruksmønster. Skrogene blir nå vakuumstøpt for å øke stivhet og få ned vekt. I skrivende stund er ikke båten lansert, og lite informasjon foreligger.
Lengde: 6,35 meter
Bredde: 2,49 meter
Vekt: Ca 790 kg
Motor: 100–150 hk
Pris: fra 320 000 kroner
fritid-senteret.no

XL Generasjon fem
Buster XL har vært på markedet siden 1992. Det betyr ikke at båten ikke har blitt utviklet siden den gang. Nå er femte generasjon Buster XL klar for sjøen. Ny skroggeometri sørger for en båt med kraftigere uttrykk, samtidig som linjene har blitt slankere. Båten har også vokst fra 530 til 594 centimeter. Volumet innvendig i båten er merkbart større, noe som er spesielt tydelig i bedre benplass ved akterbenken. Motormessig anbefales en 115-hesters Yamaha som gir båten toppfart på 36 knop.
Lengde: 6,25 meter
Bredde: 2,20 meter
Vekt: Ca 740 kg
Motor: 80–115 hk
Pris: 409 000 kroner inkl Yamha F115
buster.fi/no