Unngå motortyveri

Det er ikke alltid du kan regne med at båt, motor og tank er på plass når du ser til båten. Her er noen enkle knep for fysisk sikring mot ubudne gjester.

Tekst og foto: Torsten Rasmussen
Oversatt og tilrettelagt av Jan Hanchen Michelsen/Båtliv

Alt for mange båteiere opplever tyverier. Dette skjer hele året, men mørketid, opplag og forlatte havner gjør jobben enklere for kjeltringene.

De fleste tyverier fra båter er av påhengsmotorer og «løse deler» som bensintanker og gummibåter. Låser og spesialbolter kan forhindre mange av disse tyveriene, selv om kraftige boltsakser og batteridrevne vinkelslipere gjør at tyverier ikke kan forhindres helt. Profesjonelle, velutstyrte banditter spaner på havneområdene om dagen og fotograferer de mest lett tilgjengelige båtene. I skjul av mørket utføres så tyveriet.

Likevel er gode, gammeldagse låsesystemer et utmerket førstelinjeforsvar, og det er ikke alltid at låsenes styrke alene er avgjørende. Synet av en hengelås eller en kjetting kan virke preventivt under tyvenes forberedende undersøkelser og i kampen mot mer tilfeldige, mindre proffe tyver er fysiske sperrer gjerne nok til at båten eller utstyret får være i fred.

I tillegg finnes det en rekke GPS-baserte tyverialarmer og raffinerte varsling- og sporingssystemer. Disse kan ofte lure selv de mest proffe tyvene. Securmark på båt og motor er også et effektivt våpen mot motortyveri. Mange vil også få rabatt dersom båten har slik merking.

MEKANISK TYVERISIKRING
Før det er for sent: Kjøp en motorlås med nøkler! Det finnes mange modeller, fra enkle hengelåser og låsebeslag til mer avanserte utgaver. Her viser vi monteringen av en modell fra tyske ABUS. Settet koster rundt 1500 kroner og erstatter den ene av motorens originale festebolter med en låsbar bolt. Jobben kan i mange tilfeller også gjøres uten å demontere motoren.

  • SENTRER

    Plasser motoren korrekt på hekken og marker hvor låsen skal sitte. Demonter så motoren.

  • MELLOMLEGG

    Monter motoren med den gjenværende festebolten i henhold til oppmålingen fra punkt en. Mål avstanden fra brakett til akterspeil for å kunne tilpasse mellomleggene. 30 millimeter er standard avstand og blir – i dette tilfellet – dermed også tykkelsen på mellomlegget.

  • KUTTING

    Det ene skruefestet på braketten må fjernes. Festebolten kappes med baufil og skrues ut som vist på bildene.

  • MERK OPP

    Merk med et bor hvor den gjennomgående låsepinnen møter akterspeilet. Fjern motoren og marker punktet bedre med blyant eller penn.

  • FORSENK

    Bruk et 10mm bor og bor ve l5 mm inn i akterspeilet fra innsiden. Her skal låsepinnens endestuss «lande».

  • MOTHOLD

    Den gjengede trykkplaten settes inn. Skru låsepinnen inn i braketten og trykkplaten.

  • MELLOMSTYKKET

    Mellomstykket eller en korrekt kombinasjon av mellomstykker plasseres foran trykkplaten og låsepinnen skrus helt inn.

  • SPENN OPP

    Låsepinnens har et spor for en fem mm unbrakonøkkel. Pinnen spennes så hardt som mulig mot akterspeilet.

  • FETT

    Ytterplaten trykkes på låsepinnen. Smør litt fett på gjengene før låsemutteren settes på plass.

  • KONTRAMUTTER

    Låsemutteren skrues inn på låsepinnen mot ytterplaten og strammes godt med pipe- og eller fastnøkkel. Mutteren fungerer dermed som en «kontramutter» for ekstra sikring.

  • LÅSEBESLAG

    Låsebeslaget som låsen skal festes til monteres på låsepinnen og strammes.

  • O-RING

    Alt er nå klart for montering av selve låsen. Smør litt fett på o-ringen. Husk å montere låsehulldekselet av gummi.

  • MONTERING

    Selve låsenheten monteres ved å skli den inn over låsebeslaget. Låsen dekker nå både låsepinne og kontramutter, og gjør det umulig å komme til disse av uten bruk av kraftig kappeverktøy.