Iskaldt drama på Mjøsa

Les historien om Leif Gunnar Jota

Leif Gunnar Jota (43) fra Hamar sto en time i 8 graders vann for å forsøke å redde en fritidsbåt fra å gå på land. Det kostet ham nesten livet.

Jeg vil redde liv

HAMAR: Det er en lun tirsdag kveld i fellesferien den 16. juli i år. Temperaturen har vært oppe i 20 grader midt på dagen, og for hamarsinger og hedmarkinger holder det i massevis; det er shorts- og bikini-vær på Mjøsa.

Utenfor Domkirkeodden på Hamar, om bord i redningsskøyta Mjøsvekteren, sitter en kraftig nedkjølt Leif Gunnar Jota innpakket i bobleplast. Formen hans daler nå betraktelig.

Leif er iskald, men kjenner det ikke lenger. Han har sluttet å skjelve, og dømmekraften har dalt i takt med kroppstemperaturen.

–Jeg tenkte jo mest på båten, mindre på meg selv, sier han.

Ante uråd

Skipper på RS 148, Espen Sand, har satt fart inn mot Tjuvholmen, der den tilkalte ambulansen står og venter. Det står om minutter nå, tenker han.

På land kan folk se Mjøsvekteren fosse forbi odden i 47 knops fart.

Båtfører Espen, elektriker ved Gjøvik sykehus, er frivillig mannskap på Mjøsvekteren, og er på vakt sammen med redningsmann Jan Ivar Vevle denne dagen. I tillegg har de med seg Odd Thomas Olafsen, også båtfører på Mjøsvekteren. I dag har Odd Thomas blitt med som ekstra matros.

De tre karene er tiltagende bekymret over tilstanden til mannen de akkurat har reddet opp av det bedragerske Mjøsvannet, målt til kun 7-8 grader, til tross for at sommersola har fått hedmarkingene til å kle av seg.

Jeg forstår jo nå hvor nære på alt var, og hvor lite materielle ting betyr i en slik situasjon.

 

Leif Gunnar Jota

Nær bevisstløs

Leif har nemlig stått med vann til godt over brystet i over én time, og er så kraftig nedkjølt at kroppstemperaturen ligger et sted rundt 30 grader. Kanskje har den vært enda lavere.

«Moderat hypotermi,» er diagnosen som stilles i ambulansen en halvtime etter redning, før Leif transporteres til sykehuset. Det vil si mellom 28 og 32 grader Celsius.

Når kroppstemperaturen er så lav, inntrer som regel bevisstløs tilstand.

–Det er helt utrolig at dette gikk bra, for i øyeblikket føltes det jo svært lite dramatisk, forteller Leif.

Leif er tilbake om bord i RS 148 og møter to av redningsmennene sine. De snakker sammen om den dramatiske timen som kunne ha kostet ham livet. Han ønsker å fortelle historien, så andre kan lære noe. Selv på godværsdager kan ulykken være ute, om man ikke er godt nok forberedt på sjøen.

–Jeg forstår jo nå hvor nære på alt var, og hvor lite materielle ting betyr i en slik situasjon, sier Leif, som til daglig er sentral ressurskoordinator hos Eidsiva Nett, og vant til å løse de fleste floker.

Skulle hjelpe svigersønnen

Flokene denne dagen dukket imidlertid ikke opp på jobb, men privat. Tidligere på ettermiddagen hadde Leif fått en telefon fra en bekymret svigersønn som slet med motortrøbbel nær strandkanten utenfor Hamar sentrum.

–De fikk ikke start på båten, en 24 fots Monterey cruiser fra 1998 med 240hk innenbords motor, og ringte meg. Da jeg kom ned, hoppet jeg i vannet for å holde båten igjen, mens datteren min og venninnen som var med hoppet i vannet og vasset inn.

Leif og svigersønnen sa til jentene at «dette fikser vi,» og sendte dem på land.

–Jeg forsøkte å holde igjen båten, så den ikke skulle få skader på grunna, sier Leif.

Leif sto én time og fem minutter i vannet, tidvis helt til halsen, og på et tidspunkt tok de til og med et bilde, der Leif optimistisk holder en tommel opp.

–Til slutt sa jeg til svigersønnen min at han måtte ringe redningsskøyta, jeg maktet ikke å holde igjen båten.

Rykker ut til berging

Vedd 18.30-tiden fikk Mjøsvekteren den første telefonen fra båteieren: Vi har fått motorstopp, og båten går på land. Kan de komme og hjelpe?

Leif og svigersønnen hadde ringt rett til RS 148, etter et oppslag på nett.

– Vi sto i utgangspunktet med et oppdrag ved Minnesund, der en familie hadde trøbbel med en båt, sier skipper Espen Sand.

Etter flere diskusjoner med redningssentralen, ble det besluttet at Røde Kors kunne ta seg av havaristen, og Mjøsvekteren kunne i stedet ta turen tvers over Mjøsa til Hamar.

Slo alarm

–Når vi kommer fram til cabincruiseren, får vi se mannen som står og holder båten om bord. Det blir raskt klart for oss at han er mer enn bare normalt nedkjølt, så vi ringer straks AMK, forteller Odd Thomas.

Det er først da det gikk opp for skipperen at dette var en redningsaksjon, og ikke bare en berging.

–Jeg så det hele karen, ansiktsuttrykket og kroppsholdningen. Jeg skjønte at han var på vei ned for telling, forteller Espen. – Vi fikk pakket ham inn i bobleplast og lagt han på brisken inne i kabinen.

Mannskapet slepte havaristen ut fra land og forlot den i åpent farvann. De festet et ankertau i et kryssholt på skipssiden.

–Vi håpte den ville finne bunnfeste på egen hånd, sier Odd Thomas.

Han og guttene konsentrerte seg deretter om å få Leif i land. Så raskt det overhodet var mulig.

Aksjonsradius

RS 148 er Redningsselskapets raskeste båt, med 47 knop som toppfart. Det kan trengs på Mjøsa, med store avstander mellom nord og sørenden av innsjøen.

–I slike situasjoner er det avgjørende at vi har aksjonsradius og kraft, og at vi er bemannet døgnet rundt av frivillige, sier Espen.

Inne på land venter datteren, som er blitt bekymret når det har tatt sånn tid, og hun ser ambulansen vente i beredskap. Denne gangen slipper man heldigvis med skrekken.

–Jeg er evig takknemlig for den innsatsen dere legger ned for å holde sjøen trygg, sier Leif, og gir gutta en god klem og takker for hjelpen.

Liv reddet

Siden Redningsselskapet er eneste tilkalte ressurs på stedet denne sommerkvelden, ender det med at oppdraget får klassifiseringen «liv reddet».

–Det er Mjøsvekterens første livredning, men totalt har vi hatt 132 oppdrag, og har assistert 47 fartøyer, bare i 2019, forteller Espen og Odd Thomas.

I august alene viser landsstatistikken at 13 personer omkom som følge av drukning. Til og med august er det registrert 68 drukningsulykker, der minst 22 av disse er dokumentert knyttet til bruk av fritidsbåt eller kano / kajakk.

–Uten operativ drift av Mjøsvekteren, kunne det ha gått skikkelig galt med meg også, sier Leif. Han hutrer litt, der han står på moloen og speider ut mot havaristedet.

Vil du hjelpe oss å nå frem i tide?

Kontonummer: 5005.26.50000

Velg type …


For å kunne gi deg skattefradrag ber vi om at du oppgir ditt fulle fødselsnummer. Les mer om skattefradrag og hvorfor vi trenger fødselsnummeret ditt.

Redningsselskapet følger regelverk i forhold til behandling av personopplysninger for givere.

Jeg vil betale med …

(Registrering av navn på dette bidraget gjøres i etterkant.)

Tekst og foto: Amund Hestsveen